úterý 2. dubna 2013

Kouzlo dýky


Název: Kouzlo dýky
Autor: Katharine Kerr
Překladatel: Adéla Kulová
Počet stran: 413
Dílů v sérii: 4 (#1)
Nakladatelství: Classic
Vydání: 2000 (paperback)
Hodnocení: 5/5

Nechápu to. Nechápu, jak jsem mohl tuhle knihu nechat ležet bezmála půl roku v mé knihovně bez toho, aniž bych si ji přečetl. Jasně, nevypadala moc vábně. Chvilkami působila spíše jako potrhaný sešit, nebo trhací kalendář. Ale aspoň z ní dýchala ta skutečnost, že byla vydána před 13 lety a napsána ještě dobrých pár let před tím, než jsem se narodil. Klasická fantasy jak má být. A můžu s klidem napsat, že si mě okamžitě vtáhla do svého světa a ten nehodlám opustit dříve, než dočtu závěrečný - čtvrtý díl.

Ze začátku jsem byl trochu zmatený. Kniha totiž na začátku nepopisuje události jedné generace, ale hned
několika. Pracuje se zde s tím, že každý, kdo umře, se po čase narodí. Jako někdo jiný, někde jinde. Vlastnosti ze svého předchozího života mít může, ale taky nemusí. To už záleží na jednotlivci. A tak se nám tu ze začátku trochu míchají jména a osudy. Ovšem to není nic, co by se nedalo zvládnout. A stejně, po nějaké chvíli se to ustálí a přestaneme skákat o stovky let tam a zpátky.

"Země Boarů mě porodila a také pohřbila. Jsem mrtvý, protože můj bratr utnul hlavu mému vrahovi od zbytku těla.

I přes to, že postavy okolo se ze začátku mění, umírají a zase se rodí, aniž by vědomě něco věděli o svém minulém životě, je tu někdo, kdo žije po celou tu dobu život jen jeden. Můžeme mu říkat hlavní postava, i když je to relativní. Nevyn - mistr magie, který je pronásledován svým osudem. Kdysi totiž složil přísahu, která mu nedá odpočinout, dokud nedojde svým slovům. A tak je nucen bloudit po světě, hledat a doufat, že se mu podaří najít to, co hledá. Má trochu nevýhodu v tom, že když mu postava během jeho hledání umře, narodí se někde jinde a on musí začít znovu.

Takových důležitějších postav je tu samozřejmě mnohem více. Ať už jde o rytíře stříbrné dýky, nebo jeho dceru, která s ním cestuje. Objeví se zde i několik šlechtických rodů a to by nebylo ono, aby mezi sebou neměli nějaké rozepře. Takže kromě klidného cestování se tu bude i bojovat, válčit, zabíjet a mordovat. Nejen meči, ale i magií. Magií, která tu má velmi zvláštní podobu a okolním světem není přijata zrovna nejlépe. Ale o tom se přesvědčíte sami.

"U všech bohů a koňských zadků, co na nich sedí, odpověděl Rhodry a na jeho tváři se opět objevil onen přihlouplý výraz."

Já jsem byl nadšen. Mám hrozně rád, když postavy v knize objevují svět, když se zastaví v putyce na něco k jídlu, pití a nocleh. Když potkávají zajímavé lidi a navazují vztahy. Tohle všechno v takových fantasy vítám s otevřenou náručí. Krásně mě to přeneslo do knihy a já cestoval, hledal, nebo bojoval s nimi. Plný počet bodů a moje nadšení - no, je chyba si něco takového nepřečíst. Trochu škoda je, že knihy půjdou asi špatně sehnat. Ale co já vím, třeba mají vaše knihovny vytříbený vkus na fantasy!

2 komentáře:

  1. nemám šanci tu knihu kdekoliv sehnat. :D
    Ale zní to dobře, pokud v nějakém antiku uvidím, asi si ji i odnesu. x))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je na tom právě blbé, kdyby mi ji kamarád nepůjčil (i když v "mrtvém" stavu), tak bych na ni asi taky nikdy nedošel... :/

      Vymazat