pondělí 6. května 2013

Den draka

Autor: Richard A. Knaak
Překladatel: Jan Netolička
Nakladatelství: Fantom Print
Rok vydání: 2003
Série: Warcraft (#1)
Žánr: Fantasy
Počet stran: 399




Knaaka má každý rád, Knaak je kamarád
Aspoň pro mě určitě. Na každou knihu od tohoto spisovatele se vyloženě těším. Není to žádná extratřída, většinou se v jeho knihách setkávám hodně často s podobnými motivy, ale i přesto - čtu ho velmi rád. Asi je to způsobeno tím, že hodně často píše knihy, které mají co do činění z počítačovými hrami. Pár let zpět jsem totiž u takových her trávil většinu svého času. World of Warcraft a Diablo. Například. Takže si jeho knihami jakoby kompenzuji to, že už dlouho něco takového nehraji. Kompenzace je to ucházející, ne-li ještě převyšující tu verzi počítačovou.

Samozřejmě nemůžete čekat úplně to samé. V knihách se hodně často řeší události před, nebo po, nebo osudy jednotlivých postav. O čem jiném by to asi tak mělo být. A tak je to i v případě této knihy. První díl ze série Warcraft se nazývá Den draka. Překlad je po všech stránkách důmyslný a překladatel má dokonce na začátku nějaký krátký pokec o tom, proč, co a jak překládá. Ze startu jsem byl trochu zmatený, jenže se mi zdá, že to píšu celkem často. U každé druhé knihy jsem ze začátku zmatený. Měl bych se nějak uklidnit, číst ten začátek pořádně a snažit se o nápravu.

Bez rozdílu rasy a povolání
Tady si přijde na své každý, který od knihy čeká spoustu rozličných charakterů a zajímavých ras. Není to sice nic nového, ale je tu vše, co byste od Warcraftu čekali. Lidé, elfové, trpaslíci, orci, trollové a mnohá další stvoření, která budou do příběhu zasahovat různou měrou. V čele této knihy stojí člověk- kouzelník Rhonin. Jako každý správný hrdina má trochu pokřivenou minulost a tak je jen rád, když ho pošlou na jednu "ne moc důležitou" misi. Pozorovat. Do cesty se mu připlete hezká hraničářka - elfka, pak nějaký ten nabručený trpaslík a parta je kompletní.

Kniha se nejmenuje Den draka jen tak. Samozřejmě zde budou vystupovat draci. Někteří budou slabší, jiní silnější a jeden nejsilnější. Takový můj favorit v této knize - Deathwing. Škoda, že ne každý dráček má náladu na to, aby snášel na zemi všechnu tu havěť (rozuměj všechny rasy kromě draků). Když se k tomu pak přidá kapka arogance a touha po absolutní moci, no, co z toho asi tak může být? Problémy, problémy a zase problémy.

Nekritizuj!
O souboje, napínavé scény a krvavé bitvy tu není nouze. A je to jen dobře. Protože tímto si Knaak kompenzuje nepříliš zajímavě vymyšlený příběh. Nebudu vám tu vykládat, o co jde, ale do originality to má daleko. Samozřejmě jsem nic světoborného nečekal, není to první kniha, kterou od něj čtu. Sáhodlouhé rozhovory mezi důležitými postavami opravdu na hodnocení moc nepřidají. Když už pak přijde nějaká ta akce, spustí se mela, všichni se řežou hlava nehlava a pak je zase klid. A takhle to jde celou knihu, až na konec. I přes to všechno je ale kniha z velké části čtivá a s přivřeným okem se dají odpustit i ty nudnější pasáže.

Stejně se těším na další
Podle mě má Knaak sám nějakou nadpřirozenou schopnost. Já si od něj prostě musím přečíst i další knihy. Ať už mě oslní více, nebo méně, to je jedno. Hlavně, že se zase na chvilku vrátím zpět v čase a budu si z jednotlivých fragmentů skládat vzpomínky na časy strávené u počítače. Kniha má ještě tu výhodu, že můžete naplno využít svou představivost. I když se přiznám, že většina z postav byla okamžitě zaškatulkována jako herní charaktery ze hry World of Warcraft. Nedá se nic dělat. To je prostě těžký úděl bývalého závisláka, kterému nevadí si na to sem tam zavzpomínat.

+ akční scény plné krve a kouzel
+ rozmanitost jednotlivých postav

- ne moc originální příběh
- nezajímavé pasáže

65%




4 komentáře:

  1. Musím se přiznat že Warcraft knížky mám všechny a vždycky mlsně obhlížím fantasy regál v knihkupectví, jestli NÁHODOU neexistuje nějaká jakou ještě nemám :D. Anebo jestli žu nevydali Malfuriona.
    Tuto knížku mám moc ráda, je to asi hodně způsobeno i mými zkušenostmi z wowka a úplně vidím ty místa o kterých v knížkách mluví a ty postavy.
    Je fakt, že moc originální příběh to není, ale je to dáno holt z historie wowka od Warcraftáků :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já hlavně nechci, aby ta recenze vyzněla tak, že se mi kniha nelíbila. To vůbec ne, jen musím být i objektivní a to s tím příběhem je prostě pravda. Ale řekla jsi to hezky a já souhlasím. :) S tím wowkem jsem na tom úplně stejně. Jinak bych taky rád vlastnil celou sbírku, asi se po ní někde poohlédnu, protože to by mi nemělo v knihovně chybět. :))

      Vymazat
  2. O Warcraftu si chci něco přečíst už tak dlouho, jak WoWko hraju. Ze všech stran se ke mně dostávají mlhavé zmínky o té které knížce, ale stále jsem se k tomu nedostala, přestože tu nějaký ten titul na PC mám. Musím to napravit. A Tobě díky za "upomínku"! :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš vůbec zač. Jako bývalý "WoWkař" určitě doporučuji. Sice je to v něčem slabší, ale to z knihy nedělá nějaký brak. :))

      Vymazat